A. SIFAT MENOLONG.
-Penerimaan
tanpa syarat.
-Mendengar
-Memahami
(Empati)
-Mengambil
berat
-Dipercayai.
-Tulen
1. Penerimaan tanpa syarat.
1.1. Tidak menghukum
1.2 Tidak menilai
1.3. Tidak mudah membaut
kesimpulan awal.
1.4..Menerima, memahami dan
menghormati perasaan individu dan individu itu sendiri yang akan membuat
keputusan untuk mengubah sikap tanpa paksaan dan desakan dari PRS
2. Mendengar.
2.1. Pendengar yang baik menunjukkan ia berminat
dan hormat.
2.2. Bukan mendengar dengan
pasif/akur
2.3. Memahami perasaan yang
dialami oleh orang yang bercakap dan mengeluarkan komen yang menggalakkan lagi
orang yang itu bercakap dengan selesa.
2.4. Perlu kesabaran.
Tumpukan perhatian pada perkataan, bahasa, gerak badan, air muka, nada suara
dan seluruh gerak gerinya.
3. Faham (Empati).
3.1. Merasakan apa yang sedang dirasai oleh rakan
seolah-olah anda sendiri yang mengalaminya, tanpa menuduh atau menialai
3.2. Memberi gerakbalas
(respon yang menggalakkan klien bercakap dan membolehkan rakan berfikir serta
menilai sendiri tindak tanduknya.
4. Mengambil berat.
4.1. Memberikan komitmen untuk berusaha bersama
dengan klien mencari penyelesaian kepada masalah atau kebimbangan yang sedang
dihadapi.
4.2.Rasa prihatin terhadap
orang yang ingin ditolong
4.3.Rela memberi masa dan
perhatian
5. Dipercayai.
5.1. Menyimpan rahsia dan menghormati bahawa anda
telah diberi penghormatan yang tinggi dengan perkongsian maklumat individu yang berkenaan.
6. Tulen.
6.1.
Sikap berpura-pura hanya akan menyebabkan klien tidak percaya kepada anda dan
mempertahankan dirinya dengan berbagai dalih.
6.2. Kepura-puraan anda akan
dapat dibaca melalui percanggahan perkataan yang anada gunakan, dari air muka
dan gerak geri anda.
B. KEMAHIRAN MENDENGAR.
1.Pandang
orang yang bercakap.
2.Sentiasa
sedar tentang perasaan orang yang sedang bercakap.
3.Kedudukan
badan – menentukan sikap dan mood
4.Elakkan
diri daripada melabel atau menilai orang yang bercakap.
5.Bezakan di antara perasaan
yang menyeronokkan dan yang menyedihkan.
C. PERLAKUAN YANG MENOLONG.
1.
Lisan.
K
Menggunakan perkataan yang boleh difahami
K
Menggambarkan kembali perasaan dan menjelaskan kenyataan.
K
Mentafsir dengan tepat dan sesuai.
K
Menolong menyimpul dan meringkaskan kenyataan rakan.
K
Menggunakan respon yang menimum sperti “Hmm..” “Oh…” dan lain-lain.
K
Memberi maklumat pada masa yang sesuai.
K
Tidak menilai atau menghukum
K
Menunjukkan kemesraan dengan tegur sapa.
K
Menjawab soalan berkenaan diri sendiri jika ditanya oleh rakan.
K
Membuat pendedahan kendiri yang sesuai mengikut masa dan keadaan.
K
Menolong rakan memahami perasaannya sendiri.
2.
Tanpa Lisan.
K
Nada suara serendah nada suara rakan.
K
Mengekalkan hubungan mata yang selesa.
K
Menganggukkan kepala sesekali tanda mendengar.
K
Memberi senyuman menggalak sesekali.
K
Menggunkan gerak tangan untuk menunjukkan mendengar.
K
Badan condong kehadapan tatkala duduk di kerusi menandakan berminat
mendengar.
K
Duduk tidak terlalu jauh atau dekat, cukup untuk membuat rakan berasa
selesa.
K
Sentuhan mesra (mengikut kesesuan masa tempat dan rakan)
D. PERLAKUAN YANG TIDAK MENOLONG.
1.
Lisan.
K
Memberi nasihat.
K
Menyaklahkan
K
Menyoal bertalu-talu.
K
Mencungkil pda masa yang tidak sesuai.
K
Mengarah, menuntut.
K
Menggunkanperkataan/bahasa yang sukar difahami.
K
Mengalih tajuk perbincangan.
K
Bercakap tentang diri sendiri terlalu banyak hingga mengubah fokus.
K
Bersikap tinggi diri & serba tahu.
K
Menganalisa keterlaluan.
2.
Tanpa Lisan.
K
Tidak memandang rakan.
K
Duduk terlalu jauh.
K
Air muka masam.
K
Mencebik bibir.
K
Tingkahlaku yang tidak menyenangkan spt mengetuk meja, mengalihakn
kerusi,mengoncang kaki. Dll.
K
Bercakap terlalu lambat atau terlalu cepat.
K
Sibuk membuat kerja lain spt menulis, membaca, mengemas buku dll.
K
Menunjuk jari telunjuk spt menuduh.
K
Duduk terperesuk di kerusi seolah-olah tidak berminat.
K
Selalu menguap.
K
Kerap melihat jam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan